Giovanna Grignaffini

Articles for DWF

Books reviewed by DWF


Articles for DWF


Cinema writing, 1981, n. 16. Suppl., pp. 33-38

Is there a difference between writing a diary and 'writing' through images? Grignaffini does not endorse the idea of a specificity of women's cinema; in fact, women have radically questioned all the already codified cinematographic canons. But a precise thematic repertory can be retraced: everyday life, little emotions, repeated and obsessive gestures.

Women's cinema seems to come into being with a declared preliminary hostility; narrating is dangerous, because it seems to entail certainty; and it is painful as well as it requires a distance between oneself and one's subject matter. In cinema such a loss and distance from the object one is representing seems to call into question the subject.

Read the abstracts of the whole issue
go up


Dibattito [Il tramonto del soggetto e l'alba della soggettività femminile], 1993, n. 20, pp. 69-90

Nell'aprile del 1993 l'associazione culturale "Il filo di Arianna" ha organizzato a Verona un seminario con due note filosofe femministe, Braidotti e Cavarero. Il dibattito qui pubblicato è centrato su alcune questioni principali del loro lavoro: la relazione tra il pensiero femminista e la discussione filosofica contemporanea sulla crisi del soggetto, o il significato delle nuove tecnologie nel divenire di una soggettività femminile.

Read the abstracts of the whole issue
go up


Books reviewed by DWF


GRIGNAFFINI Giovanna, Signore e signori: il cinematografo, Venezia, Marsilio, 1995
rev. by Lucilla Albano, 1995, n. 28, pp. 83-86

go up