“Un totale assorbimento”, “un modello lavorativo invasivo e invadente”, così l’esperienza del lavoro si presenta alle donne con le quali abbiamo curato, e che aprono, questo numero. Passione travolgente, frustrazioni, tenacia, determinazione a non perdere una fedeltà a se stesse: l’intensità e la saturazione dell’orizzonte di vita ricordano quelle che negli anni Settanta avevano i rapporti tra donne e uomini, e più in generale quelli sessuali e affettivi. Un problema impellente che, una volta affrontato, ha generato i profondi mutamenti di cui ancora viviamo l’onda lunga. Il filo intermittente tra questi diversi regimi di intensità comincia a dipanarsi nella lettura che in Sì… ma il lavoro? le autrici danno del numero del 1994, “Storie di lavoro” e prosegue, più indietro, nella ricerca di una genealogia attraverso le parole di donne, tra cui alcune della redazione di DWF, di generazione in generazione (Burchi). Il punto di orientamento che individuiamo nell’orizzonte comune disegnato dai singoli testi è che oggi il lavoro è un’esperienza impossibile da lasciare impensata. Un’esperienza che va oltre se stessa e, nel farsi questione di vita, diventa questione di civiltà. Se Carmen Leccardi sottolinea il problema del tempo – involucro e materia delle singole biografie –, anche lei, come Cristina Borderìas, che ritorna sul suo testo inaugurale, fa segno a un compito da affrontare, la rinegoziazione dell’intreccio tra vita e lavoro in un’impresa comune a donne e uomini: in questo momento i soggetti femminili non parlano per se stessi, parlano anche per altri. Il testo di Carole Pateman sulla struttura patriarcale dello stato sociale, della divisione del lavoro e delle misure di valore che ne conseguono, è un classico della fine degli anni Ottanta che individua con chiarezza le con- tradizioni affrontate dalla politica delle donne. Accostato al testo di Cristina Morini permette di cogliere la rapidità e la profondità delle mutazioni intervenute negli ultimi decenni, quanto alle forme del lavoro, ma anche e soprattutto quanto alle vite di donne e uomini. Di nuovo, dunque: una questione dalla portata enorme, che non tocca solo la cittadinanza, ma la civiltà per intero. Attraverso la solidità rocciosa della questione, si insinua l’aria di una distanza, di un sorriso, forte di uno spazio che sembra durare attraverso gli anni, le relazioni e la presa di parola tra donne. (p.c. e f.g.)
DIVERSAMENTE OCCUPATE, DWF (85) 2010, 1
Editoriale
Indice
MATERIA
CV COLLETTIVO
SÌ… MA IL LAVORO?
Antonella Buonauro, Claudia Bruno, Federica Castelli, Teresa Di Martino, Angela Lamboglia e Eleonora Mineo
Through a multiple voices dialogue, a group of young women reflects on meaning of work in their life. What emerges is that work is overall an urgency, a dimension within we can try to measure needs and desires, a surrogate of public space, but too often it is not up the expectations. In fact authors’ impression about work is that there is a gap between labour market and expressivity. In other words, feminization didn’t mean a transformation of work in a dimension for women, but on the contrary it meant an expropriation of their skills. At the same time, authors don’t think that putting themselves aside is a sign of freedom. What are thus the practices for taking back ourselves at work?
TRA PIENI E VUOTI. Per una genealogia
There is a certain discontinuity in feminist theory of 1970s about work. Author tries thus to discuss nowadays with women that were part of that movement and that are still active in politics, looking for the reasons for the sitting aside of that issue. What emerges is a reflection about feminist contribution on public debates about work. On this basis author can also try to analyze what is work today, that is, an analysis about investment in the private sphere and dispersion of critical potential, that constitute the risk of “take to the market”.
IL TEMPO DELLE GIOVANI DONNE. Lavoro e molto di più. Intervista a Carmen Leccardi
This is a reflection about timing dimension for young women starting from her book Sociologie del tempo (2009), drawing attention to the concern of time as a crucial concern in the so called “society of acceleration” and of his citizenship. Since the peculiar plurality of feminine timing, to the border dimension, to the “extent present” strategy, author analyzes the relationship between young women and their different temporal dimensions. Whether they can win back time only starting from daily time, Leccardi makes some concrete proposals: to open a dialogue between men and women and to rediscover solidarity, hoping to create a biographic narrations that can express subjectivity
DALLA RIFLESSIONE ALLA POLITICA, PASSANDO PER LA STORIA. Intervista a Cristina Borderìas Mondéjar
Spanish historian tells about her study about women’s employment, that made her famous in Italy trough the book Strategie di Libertà (2000), pioneer text for a reading of what in 1970s has been defined feminization of work. Beginning from this text, after ten years, author opens the dialogue with male subject that she considers in crisis as fordist system of production. Author speaks about crisis in two ways: as an opportunity to redefine it, or as a risk of coming back to old models. About women’s theories of work author says: “I think it’s time to move from theory and from reflection about work, to politics”.
CV VARIABILE
POLIEDRA
LO STATO SOCIALE PATRIARCALE
“Theoretically and historically, the central criterion for citizenship has been ‘independence’, and the elements encompassed under the heading of independence have been based on masculine attributes and abilities. Men, but not women, have been seen as possessing the capacities required of ‘individuals’, ‘workers’ and ‘citizens’. As a corollary, the meaning of ‘dependence’ is associated with all that is womanly –and women’s citizenship in the welfare state is full of paradoxes and contradictions”: the Italian translation of the classical essay by Carole Pateman.
IL LAVORO NELL’EPOCA DELLE PASSIONI TRISTI. Ovvero, donne e reddito: la versione contemporanea di 'Una stanza tutta per sé'
The writer analyses the link between two aspects of work: its womanizing and its cognitive turn. On one side, women bring along qualitative skills that did not belong to the working field before, while, on the other side, men experience types of underemployment, once typical of women’s world. Due also to temporary jobs, both processes imply dedicating to work more energies than the labour market actually acknowledges, and transforming work as productive activity onto a meaning-creating activity. According to the writer, the analysis of these new forms should lead to a new evaluation of the power of life, that is, to the claim for a bio-income liberating each one from the bonds of economic
productivity.
SELECTA
Recensioni Zamboni/Lamboglia; Guaraldo; Bernini/Castelli